Historier fra tidliger rejser

rejser oplevelser cypern

Veteran Rejsen Cypern 2012.

(Charlie klubben af 1989)

Så kom vi af sted til Cypern, endelig nu har deltagerne ventede i 11 mdr. da de første meldte sig på, desværre har vi haft lidt mandefald, aflysning og et dødsfald.

vores kære ven og veteran Poul Fabricius døde den 12. juni da vi var på Cypern, han var på Dancon hold 26. har deltaget i 3 Cypern turen med Charlie klubben og var en dejlig og rolig gut, som altid have en god historie, hans arbejde i det civile var service mand hos Dong. Hvor han var meget respektere, og en som kunne give lidt ekstra, sådan var han også for sin familie, Poul var ikke gift eller have børn. Men have en stor familie og en masse børnebørn fra hans søster og brødre side. Så han kedede sig ikke. Vi vil altid savne ham. Ære være hans minde.

pt. jeg og per røn nåede at deltage til bisættelsen. de var meget glade for at vi kom.

Tilbage til rejsen. Vi mødtes i Kastrup lufthavn den 11. juni kl.0500 veteraner og dem som have deres kære med mødte nogle mere friske ind andre. Det var jo tidligt. Jeg ( Tommy ’rock’ Harder og Jan Friis Jørgensen =JF . ) tog imod dem. I Billund Lufthavn tog Tom ‘mike2’ Andersen imod dem som fløj fra Jylland. Han var jo så smart at tage en overnatning i Billund så han stod frisk og tog imod veteranerne og deres kære. Tidsplanen holdte og vi kom alle til Cypern næsten i samlet flok, Kastrup landene først på Cypern i Lanaca, der efter kom Billund. Men vi mødtes alle i kuffert udlevering. Da der var nogle som manglede deres kuffert bl.a. Yalla Steen. Jeg sagde jeg have et par shorts han kunne låne hvis der gik kuk idet. Men den kom heldigvis, så var han glad.

I lufthaven stod Johnny bar-mand og tog imod os. Han er jo blevet en lokal cypriots som flyttede til øen i 1989-90 og er gift med en cypriot og har 2 søde børn. Han r altid hjælpsom hvis vi skal have hjælp med nogle opgave på den græske side og især i Ayia Napa og med busser.m.m. men denne gang have vi fået Sofia til at hjælpe med busser på den græske side. Som kunne køre os til kyrenia, samt hente os igen og kører os til  B-coy og Katapyrgos og hjem til lufthavnen igen.

Så kom bussen og alle kom med, turen gik nu til kyrenia, nord siden hvor vi skal bo i 4 dage på Onar Hotel, ligge lige i yder kanten af byen med udsigt ud over byen smukt sted.

PÅ hotel fik vi tjekket folk ind på deres værelser. Derefter holdte vi INFO møde, hvor man fik sin T-shirt og fortalte hvem man er og hvilken hold på Cypern og ens job hernede. Der kom nogle gode historier, samt nogle fandt ud at at de var på samme hold. En rigtig god start på turen. At få navne og mission’er frem. Derefter have vi fælles spisning, på hotel. Derpå rykkede man mere sammen i gruppen vi var jo 43, og som Fn soldat er det nemt at snakke sammen. Men ens koner og kære de følger jo bare med. Men her få de jo snakket med de andres, det er jo dejligt, så de ligesom er føler sig godt tilpas, i den store familie;)

Dag 2. der have man formiddagen til sig selv. Vi have en bus tur om eftermiddagen kl. 1500. hvor turen gik til st.hillions castle og vider til Nicosia på nord siden. Hvor man kunne shoppe eller besøge den græske siden. Og der var en del. Især på den gamle Pup og frisøren, vi mødtes alle på nord siden ved den store moske. Der ligger der en rigtigt god restaurant hvor vi spises sammen på torvet om aften, sammen med vores gode ven Smiley, og hans kone, Smiley er den som hjælper os hver gang vi er hernede med hotel og busser og  gode spise steder, derfor inviter vi ham og fruen med til vores spise aften på nord siden. Det er jo en billig udgift for os.

Dag 3. der gik turen til mission området Xeros og Charlie (lefka og Liminitis).

Dem som ville med kunne kommer med bussen 09.30. der var nogle af pigerne som helle ville bade. De have være med de sidste par gange vi har været hernede. Så det var godt vi have pool på hotel.

Turguide var Henning Vitagliano som var den som lavede kontakten til de Agentinske FN styrker på cypern om at besøge lejrene b-coy og xeros camp. Samt evt. HQ i Nicosia.

Han var selv spændt på om hvordan de modtog os denne gang, sidste gang vi var hernede have de glemt os. Da vi ankom til Xeros Camp. Ved tjek point. Ringede vagten. Og der kom straks chefen for lejren og lidt efter NK for Sector 1. som dække helle mission området fra Nicosia til Kokkina, de have en modtagelse til os. Så de var fore berets til at vi kom. Bussen kørte os til officer område ved den gamle parade plads hvor vi fik info om en rundtur i lejren og så ville der være frokost til os, samt at der kunne komme 9 veteraner ud til mindesten for en faldne dansk fn soldat, som vi forstod på , hvad Henning have aftalt så var det mine ulykken i 1974 i Albeniko by hvor en dansk bus kørte på en mine. 2 soldater mistede livet og 2 meget sået og en ude me’n. så vi udvagte dem som have være dernede i 1974 0g kendte til ulykken samt dem som ønskede det. Men selvfølgelig den fra 74 først.

Når men vi have en god rundvisning i lejren og en som var dårligt gående. Der kom der straks en kørestol. Og Henning Rasmussen (gaza mand) var glad. Efter rundvisning var der frokost argentinske speciel retter. Vi var meget overraskede over hvor gavmilde de var. Jeg holdte en lille tale for dem. Og deres gæstfrihed og de fik nogle veteranmærker vi have med som tak. Efter maden kom de reccer biler som skulle kører de 9 mand ud til mindestenen. Der kom en ekstra bil så vi kunne blive 12 deltager. Da vi kørte af sted kørte vi forbi den vej til albeniko vi mente man kørte op. Men der kan jo været ændret på ruten. Vi kørte i lang tid. Forbi c-coy og op til tjekpoint ved delta 1.1. godt vi have pas med ellers kunne vi ikke kom ind i bufferzonen. Vi kørte op til delta 1.1 OP. Sikke en oplevelse. Vi skulle lige have en OP mand med så kørte vi på sporet imod delta 1.2. på sporet ned for selemani by ca. der er en mindested for en Fn soldat som kørt galt i 1981. ( 26 november 1981) hvis en Reccer fra C-coy . F. S. AA. Thomsen.

Der fik Steen Hansen lagt en blomst og vi alle Holte et minut stilhed til ære for denne Fn soldat.

Desværre kom vi ikke op til den anden mindesten som vi troede vi var på vej op til. Men vi tror de ikke ved hvor den er. Så det må blive en anden gang. Evt. 2014 hvor vi laver en 50 års jubilæum tur (1964 -2014 ). Vi kørte tilbage til delta 1.1 og fik nogle kaffe og saft. Og fik en rundtur på OP. Det var en fed oplevelse at komme ud på sporet og på OP. Vi har jo ikke være der siden vi var soldater hernede.

Da denne tur var lang have vi ringet til de andre i bussen om at køre til Charlie (c-coy) da vi kommer forbi der i reccer bilerne og ikke skal kører frem og tilbage og spilde tid. Det passede fint med tiden og vi kom til Charlie. Så den døde by. Den gå bare og falder sammen. Men vi fik set vores gamle lejr. Som vi savner. Tænkt der er gået 20 år siden der var danske Fn soldater her.

‘ære være Charlie camp og dens gode minder’

Turen gik vider derfra til Dansborg ( De gamle MP hus 0g badested) der spiste vi igen nogle af os samt fik noget koldt at drikke. Vi var hjemme på hotel igen ved 16 tiden. Sikke en skøn dag med minder fra den tid i Xeros, Charlie og Dansborg for dem som have være udstationeret der.

Detter er en Klub rejse. som arrengere af charlie klubben men med Spies som rejse selskab. eller andre ..

turer er på egen ansvar. man skal selv have en ulykke fritid forsikring som også dur i Tyrkiet. , det vil sige på nordsiden af cypern. der dur. f.eks. ikke det gule sygesikring bevis. så tjek op

på jeres forsikringer. hvis uheld skulle være ude. heldigvis har vi ikke pt. haft de store uheld eller sygedommer.

men det er rat at have baglandet iorden.

bus turer ledre palace - nicosia
veteran rejsen 2015

Dagbog fra rejsn i 2015..

Dagbog fra Otto ..

Cypern 2015.

Efter 43 år er jeg her igen med ”De blå baretter”.

Turen er arrangeret af Tommy ”Rock”!

18/9.

Jeg mødte i lufthavnen 05.30 og checkede ind (automatisk) og med afgang kl. 07.15 i fint vejr.

Kunne undervejs se det meste af Tyrkiet og da vi kom ud over Middelhavet dukkede Cypern op og

vi landede i Larnaca lufthavn kl. ca. 12.10, lokal tid. Videre med bus til østkysten, syd for

Farmagusta, Protaras, Big Tre Bay og til vores hotel ”Smartline”.

Vores rejse er med ”All inclusive”, så behøver vi ikke at have pungen op af lommen hele tiden!

Jeg bor samen med Per Røn fra hold 2 og 3, så han er lidt ældre end mig. Han er en flink mand, og

vi kommer godt ud af det sammen!

Kl. 16 info møde, hvor vi præsenterede os for hinanden og nød en øl. Dejligt, for her er jo varmt!

Kl. 19 aftensmad og i seng ved 10 tiden!

19/9.

Op kl7.00, bad og så morgenmad.

Kl. 09.30 er der bus afgang på vores første store tur, (arrangeret af Tommy).

Vi kørte af motorvej til Nicosia (motorveje var der ikke noget af i 1971/72). Vi kørte frem til

grænseovergangen, først til den græske side, hvor vi afleverede vores pas og da der var ventetid på

ekspeditionen, kørte et andet sted hen, hvor der var skygge og en kiosk. Efter en halv times tid kører

vi tilbage til overgangen og kommer over og hen til den tyrkiske, blot for at måtte vente i en time

for at komme videre! Vi blev udstyret med en guide, der skulle følge os til Kyrenia og som vi skulle

betale hver 2 euro!

Vi kørte gennem det der nu er tyrkisk område, med nybyggeri og ufatteligt meget skidt og møg

(dåser og plastikflasker) i vejkanten. Vi kommer igennem passet ser den flotte udsigt over byen og

havet. Vi gjorde holdt og gik ned til havnen, som lignede sig selv (som jeg husker det).

Her fik vi en let frokost og en øl, før vi måtte bryde op og gå tilbage til bussen.

Vi kørte tilbage til Nicosia, hvor vi rimelig hurtigt kom igennem grænseovergangene.

Vi tog ned til centrum og fik en time i byen. Vi gik igennem Regina Street, som var den gade vi gik

i byen i da jeg var hernede (slammet). Alle barene var lukket og kun barberen var tilbage.

Vi fandt dog en bar på parallelgaden til Regina Street (jeg tror jeg har været her engang).

Kl. 18 kørte vi tilbage og var ved hotellet kl. 19.30. Så var det tid til aftensmad og lidt øl.

Der var underholdning af en tryllekunstner. I seng ved 23 tiden.

20/9

Dagen fri. Jeg gik en tur ned til stranden og over til den store beach med masser af turister, mange

af dem er russere, der boltrer sig i vandet! Mødte da også nogle af mine rejsekammerater!

Det er jo flot og varmt vejr. Så gik jeg op i byen og købte et landkort og postkort. Så hjem igen og

en tur i poolen.

Kl. 18 mødtes vi foran hotellet for at tage til Dancon fest, der er arrangeret af Tommy i samarbejde

med en gammel kollega, Jonny, som er bosat her med sin familie (hustruen er cyprioter).

Vi kørte nordpå til Derynia, tæt på Farmagusta og her fik vi et overflødighedshorn af mange dejlige

lokale retter samt vin og øl.

Efter at sulten var blevet stillet, blev der fortalt Cypern historier med meget historisk og saftigt

indhold.. Både sjovt, hyggelig og stemningsfyldt!

Kl. ca. 11 kørte vi hjem efter en dejlig aften. Vi sluttede af med et par øl i baren, så det blev lidt

sent!

21/9

Dagen var kommet til en stor tur til Nicosia!

Vi kørte hjemmefra ved 9 tiden og i Nicosia hentede vi blomster og kørte hen til Liedra Palace,

hvor vi skulle lægge blomster ved mindestenen, der er opsat til minde om de faldne soldater her!

Tommy og Ove Ritter havde på forhånd lavet aftale med englænderne om vores besøg. Den skotske

feltpræst læste en lille historie, hvor han talte om de udsendte FN soldaters indsats i fredens tjeneste

og vi bad sammen en lille bøn. Vi stod på et geled under højtideligheden. Det var en bevægende

begivenhed, som gjorde mig ganske rørt!

Herefter kørte vi hen til parkeringspladsen og vi fik et par timer fri i byen. Vi gik igennem Regina

Street og hen på Liedra Street, hvor der nu er gågade. Vi, dvs. Per, Gert og jeg, stoppede ved en bar

og fik en tår at drikke. Gert, der er fra Kerteminde, blev sat af her (han er lidt dårligt gående) og Per

og jeg gik videre og passerede den grønne linje og kom ind på det tyrkiske område. Her mødte vi de

andre på en cafe. Her fik vi øl og Thomas gav Raki!

Vi mødtes ved bussen ved 3 – halv 4 tiden og kørte ud til B lejren, der ligger ved kobberminen.

Den er nu bemandet med argentinske soldater (de er godt nok langt hjemmefra). Efter at Ove havde

kommunikeret med vagten fik vi lov til at besøge lejren i en times tid. Ganske spændende. Der er

ikke så mange soldater i lejren, hvis mest officerer!

Så gik der hjemad igen, det var blevet sent, så vi var først hjemme kl. 20.30 efter en lang og

begivenhedsrig tur! Så aftensmad og lidt sent i seng (Per og jeg skal gerne lige sidde på altanen og

snakke lidt (og drikke det sidste øl) inden vi går til ro!

22/9

Tur til Zerox/Limnitis.

Kørte hjemmefra kl. 9 og var ved grænseovergangen 10.30. Det gik hurtigere med at komme over i

dag. Vores ”guide” var parat og kom med i bussen. Vi kørte til Morphu ad motorvejen (den er også

ny), og videre til Zerox lejren, som vi besøgte. Jeg kunne kende pladsen ved flagstængerne, hvor jeg

havde været til parade i januar 1972, da vores kong Frederik den 9. var død! Herefter kørte vi op

mod Ampelikov, hvor 2 danske soldater mistede livet i 1974, da de kørte på en landmine.

Ruben, der var kammeret med den ene af de faldne, fortalte historien, ved den opsatte mindesten,

hvor vi lagde blomster og malede den op (FN symbolel og flaget). Ruben fortalte at der var 5 mand

i folkevogns bussen. De to, der sad foran, blev dræbt på stedet, de to på 2. sæde blev hårdt såret og

ham der sag bagest slap uskadt. Taget på bilen blev flået op, som låget på en sardindåse! Ham, der

slap uskadt, satte i løb ned til Zerox lejren og brød ind hos MPérne, og slog alarm og da han kom ud

af huset kom MPérne og var tæt på at skyde ham, men de opdagede da heldigvis at han havde blå

baret på!

Det var en meget stor oplevelse (også rørende) at være med til højtideligheden!

Herefter kørte vi tilbage og spiste frokost på en restaurant ved havet (jeg tror jeg har været på stedet

engang i fortiden, det så bare anderledes ud) og

så skete det endeligt vi

kørte mod Limnitis!!

Vejen derud er den samme, men nu med bredere asfalt belægning. Vi kom frem til lejren og det var

et sørgeligt syn! Det var en ruin og alt lå bare og flød! Hvorfor har vi ikke ryddet op?

Men det så ud som om, at der hvor vi havde volleyball baner, var der marker, så man må jo have

brudt betonen op!

Men, hvorom alting er, så var det en stor oplevelse at gense stedet, hvor jeg boede i ½ år!!

Herefter steg vi på bussen og kørte tilbage til hotellet, hvor vi ank. kl. 19.30. I dag fylder Elin, der

er med som Gerts ledsager, 75 år, så Tommy havde, på holdets vegne, sørget for at købe blomster til

hende, og vi sad samlet og hyggede os i et par timer. Der var god musik, så vi fik også danset lidt!

Det har været en fantastisk dag.

23/9

Dag på egen hånd!

Jeg lejede en cykel og tog på tur til Farmagusta. Først til Derynia, hvor jeg troede at jeg kunne

passere grænsen, men det måtte jeg opgive, efter at have ledt flere steder. Så videre til Frenaros og

videre til Vrysoulos og så de sidste 9 km gennem grænsekontrol (uden problemer) og ind til byen.

Først ned til havnen og til lidoen, men der var ingen badegæster mere og stranden var næsten væk,

et sørgeligt syn. Så rundt i den gamle bydel, hvor der er masser af liv! Jeg gjorde holdt på gågaden,

hvor jeg nød en burger og 2 colaer til den fyrsteligt sum af 3.50 euro!!

Så var det tid til at tage hjemad, af den samme vej, bortset fra at jeg i Vrysoulos kørte ad en forkert

vej til Frenaros, det var en grusvej det meste af ruten og så var det modvind, så det var lidt hårdt!

Nåede hjem ved 16.30 tiden, efter at have været i gang i 6½ time og kørt ca 70 km i 30 gr. Varme,

så det var godt at få en kold øl!

24/9

Dag på egen hånd.

Efter morgenmaden gik jeg en tur rundt i byen og stranden og købte lidt til børnebørnene. Så hjem

og få lidt frokost. Ved 4 tiden lejede jeg en cykel og kørte til Agia Napa og kikkede lidt på havnen.

Var hjemme igen og afleverede cyklen ved 7 tiden (10 euro). Så gik jeg ind på baren overfor og bad

om et glas Saint Panderlemon. Tjeneren forstod ikke hvad jeg sagde og jeg gentog det et par gange.

Han sagde at det havde de ikke og jeg svarede at det har de da i butikken overfor, rystede lidt på

hovedet og gik. Da jeg kom ud af butikken, kom tjeneren rendende ud efter mig og sagde at det var

gået op for ham, hvad det var jeg ville have! Han havde misforstået mig og troede at jeg havde sagt

”one pint lemon!” Så jeg fik mit glas Saint Panderlemon, dejligt!

Så tilbage og få aftensmad.

Vi samledes så ved et langt bord, det var jo den sidste aften, og stemningen var høj, det var

musikken også, men det var hyggeligt, dejlig dansk stemning!

I seng ved halv 12 tiden!

25/9

Hjemrejse.

Efter morgenmad og pakning, blev vi afhentet kl. 09.45 og kørt til lufthavnen. Vi lettede kl. 13.45,

lokal tid, fløj vest på over Limmasol, forbi Cypern, før vi satte kursen NV på. Vi landede kl. 16.30,

dansk tid, fik vores bagage og tog afsked med hinanden.

Det har været en oplevelsesrig tur, som arrangøren Tommy Rock skal have megen ros for.

Tak for denne gang og på forhåbentlig gensyn!